Proef ‘LaadSlim’ moet aantonen: lagere stroomrekening door slim laden

(foto: Maxem)

Door hun elektrische auto op het juiste moment te laden kunnen elektrische-autobezitters gemiddeld zo’n 12 procent besparen op hun stroomrekening. Dit gaat getest worden in de proef ‘LaadSlim’.

Dat betekent voor huishoudens met een elektrische auto naar schatting een jaarlijks voordeel van 100 tot 165 euro, bovenop een besparing van 670 euro voor een grotere netaansluiting.

Dit gaat een groep van voornamelijk Tesla-rijders testen in de proef ‘LaadSlim’ van energieleverancier energiedirect.nl, en fabrikant van energiemanager ‘Maxem’ Cohere Energy Solutions. De proef loopt juni tot einde van het jaar.

80 klanten worden aangesloten op het ‘LaadSlim’-systeem, waarmee energiedirect.nl de vraag naar energie voorspelt en communiceert met de Maxems die de laadpunten aansturen. Op het moment dat er een tekort aan energie dreigt, omdat bijvoorbeeld de zon niet schijnt of de wind niet waait, schroeft energiedirect.nl het laden van de aangesloten Tesla’s terug. Zo wordt ongewenste onbalans tussen vraag en aanbod over het elektriciteitsnet vermeden. De deelnemers worden hiervoor gecompenseerd en merken hier niets van: het slimme systeem regelt automatisch dat de auto, net als anders, ’s ochtends is opgeladen. Met de LaadSlim-app zien deelnemers hoe hun laadsessie is verlopen en hoeveel flex ze hebben geleverd.

Het balanceren van het net wordt belangrijker naarmate het aanbod van moeilijk voorspelbare wind- en zonne-energie toeneemt. De wind en de zon zijn niet te sturen. Dat betekent dat de vraag naar energie aangepast moet worden op het aanbod om te voorkomen dat het net in onbalans raakt. Elektrisch rijders kunnen hier een belangrijke rol bij spelen door hun auto naast vervoermiddel te gebruiken voor het leveren van flexibiliteit.


Naar overzicht